Fortsæt til hovedindholdet
Reformationen 500 år
Nyheder

Levende og billedrig fortælling om danskernes tro i 1000 år

Peter Lodberg er en af hovedpersonerne på den store reformationsfejring i Haderslev 2. juni 2017. Hans nye bog, »Danskernes tro gennem 1000 år« er tilgængelig og letlæst kirkehistorie, men fortalt så udmærket og billedrigt, som det  skal gøres for at få fat på tilhørerne i 2016, lyder det i tidl. sognepræst Christian de Fine Lichts anmeldelse af Lodbergs bog. Bogen følger den aktuelle tv-serie om danskernes tro gennem 1000 år, 

Peter Lodberg: Danskernes tro gennem 1000 år. Kristeligt Dagblads Forlag 2016. 270 sider. 249 kr.

I fjernsynet har DR K sendt en række aftenprogrammer om 1000 års tro og i radioen har formiddagsprogrammet »Mennesker og tro« handlet om det samme. Denne bog er blevet til »i forlængelse heraf«, hedder det på omslaget.

Peter Lodberg skriver selv i forordet, at den har været »interessant og spændende« at skrive – og man tror ham gerne. For selvom der er meget få illustrationer, bliver stoffet levende og mange flere billeder tegnes af de historier, eksempler og tankespring, som bogen er så fuld af. Det er på den måde historisk stof bliver levende, når det fortælles engageret og indlevende.

Allerede på første side om vikingetiden for 1000 år siden kommer det til at handle om, at det danske pas på indersiden har et billede af Jellingestenen med den korsfæstede Kristus. Hvilket som bekendt har ophidset en og anden. Herfra handler fortællingen om, hvordan kristendommen kom til Danmark med hjælp fra det tysk-romerske kejserrige – eller også kom den fra den keltiske kirke i Irland. Den sidstnævnte mulighed støttes af enkelte overleveringer af det irske helgennavn Bridget – for navne er i det hele taget tegn på, at tro og kultur trænger ind i vores sprog og liv. Hvilket Peter Lodberg så aktualiserer ved at omtale vinterstormen Bodil fra 2013, der også kom fra Irland!

Som i den første kristne missionstid i Danmark
Man kunne kalde stilen snakkende eller omstændelig, men det ændrer intet ved, at det netop er disse mange billeder og sidebemærkninger, der gør foredraget levende. Og det er på mange steder nærmest, som et foredrag må have været, en aften blandt interesserede tilhørere. Da Harald blev døbt som voksen, samtidig med hans søn Svend Tveskæg som barn, var det sådan, som det også bliver i fremtiden: »i takt med at stadig flere børn i dag ikke bliver døbt, og at der kommer tilflyttere til landet, som heller ikke er døbt, er vi efter al sandsynlighed på vej til at få en situation, der på dåbsområdet kan minde lidt om den første kristne missionstid i Danmark«.

Ovenpå reformationens gennemførelse i Danmark bliver det vigtigt, om bl.a. tilrejsende hollændere kan få lov at slå sig ned i Helsingør. De skal forpligte sig på den Augsburgske Bekendelse og den slags reformatorisk troslære bliver mere brugt som lovregel, end som tilnærmelse til sand kristentro. Det er anderledes i vore dage, hedder det, når indvandrere, der ønsker dansk statsborgerskab, skal skrive under på, at de vil overholde danske love. »Den Augsburgske Bekendelse er skiftet ud med Grundloven, og luthersk kristendom med dansk demokrati«.

Foredragsformen
Det er i overensstemmelse med foredragsformen, at forfatteren Peter Lodberg således selv træder i karakter i sine eksempler og associationer, det gør stoffet tilgængeligt og fremstillingen letlæst. Undervejs nævner forfatteren flere af de bøger – nogle af dem helt nye – som han bygger på og andre, tør man gætte, ligger lidt længere bagved i erindringen. Dette er ikke en lærebog eller opslagsværk, så der er ingen grund til at påpege hullerne i litteraturlisten.

Bogens emne har ellers været genstand for forskning og videnskabelig behandling i århundreder, nemlig under betegnelsen »kirkehistorie«. Det lyder måske for kedeligt eller institutionelt, for begrænset. Men indholdet af Peter Lodbergs »Danskernes tro gennem 1000 år« er immervæk det samme. Nu blot fortalt så udmærket og billedrigt, som det åbenbart skal gøres, for at få fat på tilhørerne i 2016.

Christian de Fine Licht