Fra Luther til Grundtvig: Salmetraditionens udvikling
Salmesangen har udviklet sig fra Luthers reformer til nutidens moderne salmer og spiller stadig en central rolle i tro, fællesskab og kirkens identitet, fortæller hymnolog og musikforsker Helen Rossil.
Salmetraditionen i den danske folkekirke er langt mere end blot en samling af gamle salmer og sange – den er en levende fortælling om tro, fællesskab og musikalsk udvikling.
Salmesangen har haft flere højdepunkter gennem historien, afhængigt af, hvordan man måler dens betydning. Kirkemusikken har dermed gennemgået en markant transformation. Og når vi ser på salmesangens udbredelse og betydning, er der bred konsensus om, at 1800-tallet og Grundtvigs tid var salmesangens største æra, fordi den her blev en stærk identitetsmarkør for den danske folkekirke og et bredt folkeligt fællesskab.
Vi kommer dog ikke udenom Martin Luther og hans reformer, når vi taler om moderne kirkemusik, fortæller Helen Rossil, der er salmeforsker og hymnolog med speciale i salmesang:
- Uden Luther ville vi næppe have den salmetradition, vi kender i dag. Hans reformer i 1500-tallet brød med den katolske kirkes latinske liturgi og gjorde salmesangen langt mere tilgængelig for menigheden ved at oversætte den til modersmålet. Dermed blev kirkesangen ikke længere forbeholdt præster og kor, men et fælles anliggende, hvor hele menigheden deltog aktivt, siger hun.
LÆS OGSÅ ARTIKLEN "REFORMATIONENS LYDSPOR" VED AT KLIKKE HER.
Fra liturgisk redskab til fortolkende element
I de første århundreder efter reformationen bevarede salmerne en tæt tilknytning til liturgien. De fungerede som en del af gudstjenestens faste struktur, hvor deres funktion var at understøtte messen og dens teologiske indhold.
- Omkring år 1800 begyndte så en ny udvikling, hvor salmerne fik en mere fritstående rolle. I stedet for udelukkende at være liturgiske blev de nu også pædagogiske og fortolkende elementer i gudstjenesten. Og i dag er salmerne ikke længere bundet til en fast struktur, men fungerer som fleksible brikker, der kan vælges ud fra dagens tekst og prædiken, forklarer Helen Rossil.
Selvom salmetraditionen er dybt rodfæstet i vores historie, har den udviklet sig i takt med tiden, og gør det stadig - omend det sker i bølger, pointerer Helen Rossil.
- Herhjemme har vi været beriget med store digterpræster, teologer og poeter, især Kingo, Brorson og Grundtvig, men efter Grundtvig er der sket meget lidt, så salmetraditionen er ikke for alvor blevet udviklet i 1900-tallet. Men nu er det som om, der virkelig er grøde i salmeproduktionen igen, og det tror jeg er meget vigtigt for at få også ikke-kirkevante menneske og yngre generationer ind i kirken. Det er vigtigt, vi udvikler salmerne med et nutidigt sprog, så folk kan genkende sig selv.
Nutidens salmer taler til nye generationer
I den nye bølge af salmedigtning peger Helen Rossil bl.a. på nutidige forfattere og komponister som Dy Plambeck, Iben Krogsdal og Lisbeth Smedegaard Andersen som eksempler på nogle, der bringer friske perspektiver ind i salmesangen, ofte med et sprog, der gør troen mere tilgængelig i vor tid.
- Her er Kirkesangbogen også et eksempel på et supplement til salmebogen, der tør udfordre traditionen ved at inddrage temaer som tvivl, angst og klima. Salmer har altid været en måde at udtrykke tro, tvivl og håb på, men hvis salmetraditionen skal bevare sin relevans, må den også sprogligt udvikle sig i takt med tiden. Det betyder ikke, at vi skal kaste de gamle salmer bort, men at vi skal supplere dem med nye, der taler ind i vores samtid, siger Helen Rossil.
Hun nævner Dy Plambeck og Marianne Søgaards salme "Hold håbet oppe" fra 2020 som et eksempel på en salme, der formår at bygge bro mellem tradition og modernitet.
- Den har et enkelt og poetisk sprog, og rummer samtidig dyb teologi.
Salmesang som fællessang
Musik og tro altid har været tæt forbundet, og det er ikke så mærkeligt, hvis man spørger Helen Rossil:
- Det ER meget stærkt, når man synger det samme sammen. Jeg kan i det hele taget ikke komme i tanke om nogen religion, hvor musik ikke er vigtigt. Og jeg tror godt, vi kan sige, at det er der to akser i: Forbindelsen opad til det guddommelige, som man kan opleve i sangen, og så den tværgående akse, som er forbindelsen til de mennesker, man synger sammen med.
At vi den danske folkekirke lægger meget vægt på menighedens deltagelse i salmesangen, så vi bl.a. under COVID-19:
- I Danmark har fællessangen været så vigtig, at der under coronapandemien opstod en livlig debat om, hvorvidt vi overhovedet kunne afholde gudstjenester uden at synge sammen. Andre steder diskuterede man, hvad man skulle gøre med nadveren under corona, fordi det er indbegrebet af at gå i kirke mange steder. Det understreger, hvor stærke kræfter der er på spil, når vi synger – salmesangen er ikke blot en praksis, men en kollektiv erindring, der forbinder os med fortidens generationer, siger Helen Rossil.

Under COVID-19 opstod der en livlig debat om, hvorvidt vi overhovedet kunne afholde gudstjenester uden at synge sammen. Så stærkt en tradition er salmesangen i den danske folkekirke, siger Helen Rossil.
Fra liturgisk redskab til fortolkende element
I de første århundreder efter reformationen bevarede salmerne en tæt tilknytning til liturgien. De fungerede som en del af gudstjenestens faste struktur, hvor deres funktion var at understøtte messen og dens teologiske indhold.
- Omkring år 1800 begyndte så en ny udvikling, hvor salmerne fik en mere fritstående rolle. I stedet for udelukkende at være liturgiske blev de nu også pædagogiske og fortolkende elementer i gudstjenesten. Og i dag er salmerne ikke længere bundet til en fast struktur, men fungerer som fleksible brikker, der kan vælges ud fra dagens tekst og prædiken, forklarer Helen Rossil.
Selvom salmetraditionen er dybt rodfæstet i vores historie, har den udviklet sig i takt med tiden, og gør det stadig - omend det sker i bølger, pointerer Helen Rossil.
- Herhjemme har vi været beriget med store digterpræster, teologer og poeter, især Kingo, Brorson og Grundtvig, men efter Grundtvig er der sket meget lidt, så salmetraditionen er ikke for alvor blevet udviklet i 1900-tallet. Men nu er det som om, der virkelig er grøde i salmeproduktionen igen, og det tror jeg er meget vigtigt for at få også ikke-kirkevante mennesker og yngre generationer ind i kirken. Det er vigtigt, vi udvikler salmerne med et nutidigt sprog, så folk kan genkende sig selv i dem.
Nutidens salmer taler til nye generationer
I den nye bølge af salmedigtning peger Helen Rossil bl.a. på nutidige forfattere og digtere som Dy Plambeck, Iben Krogsdal og Lisbeth Smedegaard Andersen som eksempler på nogle, der bringer friske perspektiver ind i salmesangen, ofte med et sprog, der gør troen mere tilgængelig i vor tid.
- Her er f. eks. Kirkesangbogen også et eksempel på et supplement til salmebogen, der tør udfordre traditionen ved at inddrage temaer som tvivl, angst, skam og fred. Salmer har altid været en måde at udtrykke tro, tvivl og håb på, men hvis salmetraditionen skal bevare sin relevans, må den også sprogligt og musikalsk udvikle sig i takt med tiden. Det betyder ikke, at vi skal kaste de gamle salmer bort, men at vi skal supplere dem med nye, der taler ind i vores samtid, siger Helen Rossil.
Hun nævner Dy Plambeck og Marianne Søgaards salme "Hold håbet op!" fra 2017 som et eksempel på en salme, der formår at bygge bro mellem tradition og modernitet.
- Den har et enkelt og poetisk sprog, og rummer samtidig teologisk dybde.
Salmesang som fællessang
Musik og tro har altid været tæt forbundet, og det er ikke så mærkeligt, hvis man spørger Helen Rossil:
- Det ER meget stærkt, når man synger det samme sammen. Jeg kan i det hele taget ikke komme i tanke om nogen religion, hvor musik ikke er vigtigt. Og jeg tror godt, vi kan sige, at det er der to akser i: Forbindelsen opad til det guddommelige, som man kan opleve i sangen, og så den tværgående akse, som er forbindelsen til de mennesker, man synger sammen med.
At vi den danske folkekirke lægger meget vægt på menighedens deltagelse i salmesangen, så vi bl.a. under COVID-19:
- I Danmark har fællessangen været så vigtig, at der under coronapandemien opstod en livlig debat om, hvorvidt vi overhovedet kunne afholde gudstjenester uden at synge sammen. Andre steder diskuterede man, hvad man skulle gøre med nadveren under corona, fordi det er indbegrebet af at gå i kirke mange steder. Det understreger, hvor stærke kræfter der er på spil, når vi synger – salmesangen er også en kollektiv erindringspraksis, der forbinder os med fortidens generationer, siger Helen Rossil.