Fortsæt til hovedindholdet
31. marts 2025

Dåbskjole gennem 99 år

I næsten 100 år har 20 familiemedlemmer gennem tre generationer båret den dåbskjole, der tilhører sognepræst Iben Munkgaard Davids familie. Kjolen repræsenterer en stærk forbindelse mellem fortid, nutid og den kristne tro, der overleveres fra generation til generation.

Iben Munkgaard Davids i familiens dåbskjole foran Sct. Clemens Kirke i Randers.

Iben Munkgaard Davids og hendes eks-mand med parrets søn i den dåbskjole, hun selv blev døbt i.

I næsten 100 år har én dåbskjole været et bærende symbol på både tro og tradition i sognepræst Iben Munkgaard Davids familie. 

Kjolen blev syet af Ibens mors tante Thora i 1926 til det første barn i søskendeflokken. Igennem nu tre generationer har kjolen været med til at bære 20 familiemedlemmer til dåben – fra forældre til børn og børnebørn. 

- Min mor mener, at tante Thora syede dåbskjolen til min moster Edel. Det er også hendes navn, der er det første indsyede navn i kjolen i 1926, fortæller Iben Munkgaard Davids.

Et arvestykke båret af kærlighed og omhu

Til daglig hænger familiens dåbskjole i et skab hos Iben Munkgaard Davids forældre, hvor den opbevares med kærlighed og omhu.

Selvom kjolen gennem årene har været vasket og brugt til mange dåb, er den stadig intakt. Den er blevet stivet og plejet efter alle kunstens regler, og det gamle bomuldsstof, de kniplede kanter og den lange længde er i så god stand, at kjolen stadigvæk svøber familiens dåbsbørn - senest i 2012, hvor Ibens niece Sigrid blev døbt i kirken på Snoghøj Folkehøjskole.

- Man kan mærke det porøse, gamle stof og den tid, det repræsenterer, når man holder kjolen i hånden. Jeg bar min ældste søn til dåben i den, og selvom børnene har haft forskellige størrelser, har kjolen kunne bindes på ryggen, så alle har kunnet passe den, siger Iben Munkgaard Davids. 

En familie-tradition med dyb mening

Hun understreger, at dåbskjolen ikke bare er et klædningsstykke, men et symbol på det liv, der er givet videre til hver ny generation, den kristne tro og det fællesskab, der binder generationerne sammen.

- Jeg elsker tanken om, at der er nogen, der er gået forud for mig. Det liv, jeg lever, har en historie forud, som har betydet noget for de mennesker og den familie, jeg kommer ud af. Det er dåbskjolen et stærkt symbol på. 

Til familiens dåbskjole knytter der sig også en særlig tradition: Dåbsbarnet skal nemlig sove sin første søvn i dåbskjolen. 

- Det er en tradition, min mor har overleveret til mig, og jeg tror, det handler om at barnet skal hvile i sin dåbspagt, forklarer Iben Munkgaard Davids. 

- Gud tager barnet i sin favn, og nu kan det sove trygt, fordi det er mindet om, at det er et Guds barn.